Anmeldelse: Look – Læsninger (Bog)

📖: Look – Læsninger 📖: Rosinante 📖: 2020⁠⠀

“Look er en bog om tøj, tekstiler og mode. Om at læse og blive læst, og om den transformative kraft, der findes i at klæde sig på, klæde sig ud og skabe et look. Om stoffet mellem os og resten af verden. I Look podes tøj og læsning på hinanden; i en række tekster, som spænder fra essayistik til lyrisk prosa, undersøger Ida Holmegaard tøj som sprog og materiale. Det er en bog om tøjets roller i litteraturen, i at skabe og omskabe køn, i politiske protester, i magtforhold, i sex, kærlighed og på det prekære arbejdsmarked. Look handler også om hvor tøjet kommer fra, om dets oprindelse i væve og på fabrikker. Tøjet, som er et udtryk og et arbejde, en stemningskatalysator og et effektivt forbyggende middel mod forkølelse.”⁠⠀

📚⁠⠀

Look er en udgivelse som jeg ville ønske havde været endnu mere queer. Ida Holmgaard skriver indlevende og lækkert om hvilken betydning vores påklædning har for os, samtidig med at hun skriver om hendes egne oplevelser med stress og fremmedgørelse af selvet. Look er en lækker udgivelse for alle tekstil- og modenørder, og med de læsebriller jeg har på en fortælling om hvad det feminine og maskuline betyder anno 2020. Det er dejligt at se tøj blive taget så seriøst som Ida gør det, og på mange måder taler “Look” direkte ind i det oprør der er ved at ske blandt forbrugerne mod en modeindustri der i sin grundeksistens ikke er bæredygtig. Jeg havde først håbet på en udgivelse der var mere faglitterær, og efterhånden som jeg læste håbede jeg på noget der var mere queer, men det er mine forventning, og ikke noget der kan lægge “Look” til last. Look er en bog der anbefales til alle der arbejder med eller interesserer sig for mode, men det er også en udgivelse som kan læses eksistentielt, og som en tekst jeg vil anbefale de fleste kvinder at samle op, ligegyldigt hvad forhold de har til deres egen tøjstil.⁠⠀

4/5 ⭐⁣⁠⁠

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.