En guide til anmeldereksemplarer – Hvad, hvordan og hvorfor? Del 1.

Hvordan fungerer anmeldereksemplarer egentlig?

Jeg er sikker på at der er mange af jer der har tænkt tanken, og jeg kan sagtens forstå det, for det er lidt af en jungle med flere forskellige ord for det samme, og uendeligt forskelige måder at gøre det på.

Følgende blogindlæg bygger på egne erfaringer, og er derfor ikke ufejlbarligt, så du er mere end velkommen til at byde ind i kommentarene hvis du ønsker ændringer eller har noget jeg bør vide eller tilføje!

Lad os så komme igang.

Hvad er et anmeldereksemplar?

Ordnet.dk siger følgende:
anmeldereksemplar
– Ordnet.dk

Et anmeldereksemplar er altså et eksemplar/en kopi af et stykke litteratur der udleveres til journalister m.m til bedømmelse og (sjovt nok) anmeldelse.

Vi lever dog i en “ny” medietid, og det er ikke længere kun traditionelle aviser og tidsskrifter som Weekendenavisen og Information der modtager anmeldereksemplarer. Bloggerne har meldt sig på banen sammen med journalisterne, og herunder er der opstået en helt særlig kategori, nemlig bogbloggerne.

Det er nemt at tænke på bogbloggere som en samlet skare, men selvom bøgerne er fælles holdepunkt er der faktisk utrolig stor diversitet i gruppen både aldersmæssigt hvor jeg har set fra 13 år til 65, men også uddannelsesmæssigt hvor der (naturligvis) er både bibliotekarer og forlagsfolk i flokken, men også helt almindelige og fantastiske lystlæsere der melder ind selvom deres uddannelse og baggrund næsten ikke kunne være længere fra det klassisk bogligt interesserede.

Hvordan markeres et anmeldereksemplar?


Jeg har ofte oplevet at blive spurgt ind til om noget der, for mig helt tydeligt ikke er et anmeldereksemplar, er et anmeldereksemplar. I Danmark skal gaver/sponsorater/samarbejder m.m markeres tydeligt og med ordet reklame, så hvis der ikke står noget kan man som læser som tommelfingerregl gå ud fra at bogen er helt fri for forpligtelser og forbindelser.

For tiden er der meget debat omkring ordet reklame på sociale medier, da forbrugerombudsmanden kom med ny lovgivning i efteråret 2018. Dette rammer særligt beautybloggere, men går ikke i samme grad ud over kulturanmeldere, da dette er en lidt anden kategori.

Anmeldereksemplarer falder dog ind under sin egen kategori når det gælder markering.

“Er du ”kulturanmelder”, hvor du anmelder bøger, film, musik, kunst eller teater, så er dine anmeldelser ikke anset som reklame, hvis du kun får de billetter/materialer som du anmelder.” – Bloggerspace.dk

Personligt skriver jeg selv [Reklame/Anmeldereksemplar] på alt jeg har modtaget fra et forlag / alt jeg ikke selv har indkøbt eller lånt på biblioteket for nemhed og gennemskuelighedens skyld. Dette er dog op til den enkelte blogger, så vær opmærksom på varianter af formuleringerne af overstående.

Blandt favoritterne er der:
– Modtaget fra forfatteren
– I samarbejde med forlaget
– Gave fra forlaget
– Sendt af forlaget
og mange mange flere.

Hvis du har lyst til at nørde helt igennem, er Bloggerspace.dk indlæg om “Den komplette guide til sponsporeret indhold” vanvittigt godt!

Hvor stor skal man være, før man kan bede om anmeldereksemplarer?

Hvor mange læsere/følgere/whatever du skal have for at tage kontakt til et forlag, er ikke en eksakt videnskab. Jeg begyndte at skrive og spørge da jeg havde 400 følger på Instagram, og jeg tror jeg modtog mit første tilbud fra en forfatter da jeg havde omkring 500.

Mit største råd er dog at vente til du selv er stolt af dit produkt, har fundet din anmelderstemme og ved (nogenlunde) hvad du laver, før du kontakter et forlag første gang.

Hvordan anskaffes et anmeldereksemplar?

Nu hvor vi har fået det “praktiske” af vejen, hvordan gør man så rent faktisk i forhold til at skaffe sig de her anmeldereksemplarer? Der er umiddelbart tre hovedveje ud fra mine erfaringer.

  1. Bøger bloggerne selv har bedt om
  2. Bøger tilsendt fra forlag/forfattere/forretninger med forindgående aftale
  3. Bøger tilsendt uden forindgående aftale.

1) Bøger bloggerne selv har bedt om.

Langt de fleste bloggere starter med og tager ofte selv kontakt til forlagene. Jeg gør det ofte, og jeg synes langt hen af vejen ikke at det er en skam at gøre det, selvom nogen ser det som at “tigge” eller bede om almisser. Jeg ser det mere som at forlagene potentielt er interesseret i eksponering af deres bøger, og jeg er interesseret i at læse dem, så på den måde er det win/win.

Det kan være lidt hårdt selv at tage kontakt til forlagene. Nogengange får du et højt og entusiastisk JA lige med det samme, andre gange siger forlagene pænt nej tak, og andre gange igen svarer de slet ikke. Alle dele er lige dele ok, og en del af “gamet” så at sige. Jeg har allerede med mine små 5-6 måneder i gamet oplevet dem allesammen, og det er helt okay.

Jeg skriver oftest en mail, og den lyder for det meste som noget i retning af det her.

“Hej [FORLAGETS NAVN]

Jeg skriver til jer med et ønske om at modtage jeres udgivelse [UDGIVELSENS NAVN] til anmeldelse på mine profil {Da jeg primært skriver på Instagram, formulere jeg det sådan}

[INDSÆT STYKKE OM HVORFOR BOGEN ER INTERESSANT FOR NETOP DIG]

Jeg blogger om bøger på kshdk93.wordpress.com, er uddannet bibliotekar og også til at finde på Instagram under KSHDKboeger med 700+ følgere hvor jeg skriver korte anmeldelser til det publikum der ikke helt har fokuset til mere dybdegående blogindlæg.

Min adresse er følgende:

[INDSÆT ADRESSE]

 

Tak på forhånd for tid brugt på mail 🙂

Hilsen [INDSÆT NAVN]”

Det er vigtigt altid at læse forlagets hjemmeside. Nogle har klare anmelderpolitiker, andre har ikke, nogen ønsker at du tager kontakt, og andre igen frabeder det sig eksplicit på deres hjemmeside. Følg din mavefornemmelse, og husk at det her (højest sandsynligt) er en hobby du dyrker for sjov!

Hvis du er i tvivl om hvilke typer bøger de forskellige forlag i Danmark udgiver, og hvilke forlag der overhoveder er, så er følgende liste en guldgrubbe af indsamlet og sorteret information!

2) Bøger tilsendt fra forlag/forfattere/forretninger med forindgående aftale

 

Hvis du (ligesom jeg) har gjort dine kontaktinformation nemt tilgængeligt på din blog/Instagram/profil, er der stor sandsynlighed for at forfattere eller forlag vil tage kontakt til dig, og tilbyde deres ting til anmeldelse hos dig.

Det er mere end okay at sige nej tak til bøger du ved du ikke vil få en god læseoplevelse ved. Hverken forfattere eller du ønsker at du bruger tid og kræfter på at slæææbe dig gennem en bog du ved du vil hade. Så længe du er høflig, og kommer med en fornuftig begrundelse, er et afslag altid mere end okay.

Det er forskelligt fra forlag til forlag hvad de forventer af dig. Nogen afgiver tidshorisonter for hvornår de ønsker at få deres ting anmeldt (disse datoer falder ofte omkring udgivelsen af bogen) eller kommer med ønske om hvilke af dine kanaler du skal bruge til at offentliggøre din anmeldelse.

Som frivillig bogblogger er du din egen manager/agent/tilrettelægger/whatever, så husk at følge din mavefornemmelse, give svar indenfor en overskuelig tidsramme (2-3 dage er en fin norm at gå efter) og at være professionel og høflig men vigtigst af alt ærlig.

Hvis du endnu ikke er på følgende liste over danske bogbloggere, kan jeg varmt anbefale det.

Liste over bogbloggere i DK

3) Bøger tilsendt uden forindgående aftale.

Nogengange sender søde forlægsfolk og forfattere bøger ud til bogbloggere, uden at dette er aftalt på forhånd. Det har altså ikke været nogen skriftlig kommunikation inden om at bogen kommer. Dette er sket et par gange for mig, og det har været en glædelig overraskelse hver eneste gang – for det er da lidt rockstar og juleagtigt når der dukker noget fuldstændig uventet op i din postkasse!

Bøger tilsendt uden forindgående aftale adskiller sig fra bøger i de to andre kategorier, da du som sådan ikke er “forpligtet” til at anmelde dem. Du har ikke indgået nogen skriftlig “kontrakt” eller lavet aftale, så forlagene eller forfatteren sender den til dig med håb om at du vil kunne lide den, men også med den viden at der ikke er nogen garanti for at bogen bliver omtalt på dine kanaler.

Vi er nu nået til vejs ende i det første blogindlæg i min serie om anmeldereksemplarer.

Tusind tak fordi du læste med. Det har været sjovt og spændende at tage den tavse viden jeg har opsnuset, og lukke jer lidt ind bag scenen i bogbloggerverdenen!

Find mig på Facebook // Find mig på Instagram

2 thoughts on “En guide til anmeldereksemplarer – Hvad, hvordan og hvorfor? Del 1.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.