Anmeldelse: De reformramte (Bog)

📖: De reformramte 📖: Forlaget Udenfor 📖: 2018⁠⠀⁠⠀


“24 reformramte danskere skriver om deres møde med beskæftigelsessystemet og om de konsekvenser, mødet har haft for deres hverdag, deres familie og deres liv i det hele taget. ” – Bogens bagsidetekst.⁠⠀⁠⠀
📚⁣⁠⠀⁠⠀
De reformramte er en bog jeg gerne ville kunne lide eller føle jeg kunne bruge til noget, men desværre formår bogen aldrig at hæve sig over vidneberetninger om hvordan livet i kontanthjælpssystemer er. Det er der selvfølgelig værdi i, men da det kun er de 24 reformramte der udelukkende fortæller med egne ord, mangler der meget information i forhold til hvor i landet de bor, hvor længe de har været i kontakt med systemet, og i mange tilfælde nævnes deres sygdom end ikke med navn. Selvfølgelig “skylder” ingen reformramte deres livshistorie til skue og ynk, men som læser der gerne vil bruge bogen ind i en større kontekst, manglede jeg desværre meget mere end de 24 fortællinger om skæbner der er faldet ned i sprækkerne kunne give. Bogen anbefales ikke, selvom den er skrevet godt og udvalgt fint, men den har ingen faglighed som sådan, og jeg tror desværre heller ikke at den har gjort nogen stor forskel, ud over at det kræftgivende at den har givet stemmer til 24 skæbner der ikke er blevet hørt.⁠⠀⠀⁠⠀⁠


Jeg giver bogen 2/5 ⭐⁠⠀

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.