Anmeldelse: Sortsyge (Bog)

📖: Sortsyge 📖: ⁠Vild Maskine 📖: 2020⁠⠀

“Romanen handler om 24-årige Freja, der indgår i et polyamorøst forhold med svenske August. Mens August ser mange andre kvinder, vil Freja til sidst kun se ham. Jalousien vokser og fylder alt, hun spiser ikke, og hun sammenligner sig konstant med Augusts andre kvinder på Instagram. Dertil kæmper hun med modstridende følelser i forhold til de idealer, hun gerne vil efterleve.”⁠⠀

📚⁠⠀

Sortsyge føles som en feberdrøm. Jeg læste bogen ud i en køre, og det her er den type udgivelse som gør sig allerbedst når du gør netop det. I starten var jeg lidt irriteret og desværre også forvirret over hvor lidt jeg vidste om hovedpersonen, og hvordan bogen var sat op, men efterhånden som vi zoomede ind på historien om Andreas, blev jeg revet mere og mere med. Som voksen læser så jeg med det samme at vi var ude i en omgang “lovebombing” og at Freja var på vej ud i noget værre lort, hvilket kun blev bekræftet jo mere jeg læste. Bogens afslutning var voldsom, faktisk også for voldsom, da det tog noget af troværdigheden ud af værket. Alle er enormt karikerede med deres kunstfotografi og selvoptagethed, men karikaturen gør ikke så meget, for jeg har mødt flere der har præcis lige så travlt med at filosofere på brune værtshus og pille i egen navle som vores hovedpersoner. Grebet med det svenske fungerede enormt godt for mig som læser, og selvom jeg ville ønske mødet med Fanny var endt på en anden måde, så blev jeg taget med. Sortsyge er en stærk debut, og jeg glæder mig til at læse mere fra forfatterens hånd – specielt hvis lidt af universitetscharmen falder fra. Sortsyge er en udgivelse der egner sig til unge i start 20’erne hvor man er blevet lidt for stor til de følelsessving der er i “almindelig” YA, men hvor der stadig skal være mere fart på end der er i meget af den standart voksenlitteratur. Sortsyge anbefales hvis du vil have det vildeste (lidt utroværdige) jalousidrama hvor alle står sig selv nærmest, og hvor alt er sat på en spids. ⁠⠀

4/5 ⭐⁣⁠⁠