Anmeldelse: Heartstopper (Tegneserie)

📖: Heartstopper 📖: Hachettes Childrens Group 📖: 2019

“Den generte og følsomme Charlie Spring sidder en morgen ved siden af rugbyspilleren Nick Nelson i klassen. Et varmt og intimt forhold begynder herfra, og snart udvikler det sig til mere for Charlie, som ikke tror han har en chance. Men Nick kæmper med sine egne følelser, og mens de to kommer tættere på hinanden, mens de deler deres følelser, begynder en overraskende og overvældende fornemmelse af kærlighed.”⁠⠀

📚⁠⠀

Det er på det nærmeste umuligt at gå online uden at se nogen lovprise ‘Heartstopper’ og til dels kan jeg sagtens forstå alt den ros serien har fået. Romancen mellem Nick og Charlie er bedårende, og det er dejligt at se to unge mennesker blive bløde i knæene over en invitation til at spille Mario Kart hjemme hos ham der er altså er alt alt for sød. Heartstopper er definitionen af Puppy Love, og jeg kunne personligt godt have undværet hele plottet med Nicks “eks”, men det er på min regning for jeg er simpelthen så grundtræt over dårligdomme i LGBT-bøger. Tegneseriens streg bliver flere steder for tyk og lidt for kluntet til min smag, men ingen af de to kritikpunkter tager fokus væk fra hvor gennemfin fortællingen er i sin kerne. Det er dejligt at se to drenge der bare får lov til at eksistere, at se hvordan de kan dyrke både “feminine” og “maskuline” hobbyer sammen, og hvordan de oprigtigt respekterer og holder af hinanden. Heartstopper er en serie jeg klart skal læse videre i, og jeg er utroligt glad for at den findes, for der er brug for de bløde, søde og kærlige LGBT historier til en ny generation. Heartstopper anbefales til alle tegneseriefans, og selvom den for mig er meget op af mangatraditionen og dens historiefortælling, hvilket gør den lidt niche, er det en jeg uden overvejelser ville tage med til en booktalk i en udskolingsklasse eller endnu til de store på mellemtrinnet!⁠⠀

4/5 ⭐