Anmeldelse: Homo sapienne (Bog)

📖: Homo sapienne 📖: Milik 📖: 2014⠀⁠⠀⁠⠀

“HOMO Sapienne” handler grundlæggende set om mennesket og den verden vi lever i. Fem unge, der lever i Nuuk, oplever lidt af hvert i deres søgen på deres seksuelle jeg. Bogen er rå, ærlig og kompromisløs i sine beskrivelser, og forskønner absolut ingenting.” – Forlagets beskrivelse⁠⠀
📚⁣⁠⠀⁠⠀
Jeg vil rigtig gerne være begejstret for Homo sapienne. Jeg er det bare slet ikke. I bogen “Fuck normen – et tema i ny litteratur” læste jeg teksten “Stay”, som var så smukt skrevet at jeg straks reserverede Homo sapienne på biblioteket. Det skulle dog vise sig at Stay er den eneste af de fem historier jeg var begejstret for. Rent typografisk er bogens tekster sat ekstremt rodet op, der er hele sider uden et eneste mellemrum hvilket virkelig forstyrrede min læseoplevelse. Efter samtale med en kollega kom vi frem til at det muligvis er for at reflektere det rod de unge har i sjælen, og det kaos de oplever indeni. Den forklaring er dog desværre ikke god nok for mig. Der er flere steder hvor jeg simpelthen ikke forstår bogens metaforer (hvilket højest sandsynligt hviler på mig og mine manglende kendskab til grønlandsk kultur), men desværre også passager hvor det var meget tydeligt at der er gået noget tabt i oversættelsen fra grønlandsk til dansk. Homo sapienne er dog en ekstremt vigtig bog, uanset hvor skuffende jeg fandt den, for den er ikke skrevet til mig, men istedet de grønlændere der har behov for queer litteratur skrevet af og for dem i deres egen kultur. Jeg vil desværre ikke anbefale den, ud over Stay, men jeg er alligevel rigtig glad for at den er blevet udgivet. ⁠⠀

Jeg giver bogen 2/5 ⭐