Instapost – Anmeldelse: De Gale (Tegneserie)

de gale kim fupz aakeseon

📖: De gale // 📖: @hostlitt // 📖: 2012

I “De gale” er verden gået af helvede til. En kraftig virus angriber alle over 25 og får dem til at miste hukommelsen. Samfundet bryder sammen om ørene på vores tre unge hovedpersoner, og der eneste håb er at flygte.
📚
De gale er oprindeligt en bog og vinder af Nordisk Ungdomskonkurrence i 1992, året før jeg blev født. Tegneserieudgaven udkom i 2012 bearbejdet af Erik Barfoed til kort format, og selvom den ikke er en nyhed er den stadig vanvittigt relevant. Som zombiehader gir den mig det bedste fra genren, uden alt det (ekstra) klamme mens uhyggen, overlevelsesaspektet og uhyggen stadig er i fokus. I tegneserien følger vi Steff og Topper, to bedste venner der sammen stikker af fra deres højskole da de fornemmer det hele er ved at brænde på, Stef fordi han vil finde sine forældre, Topper fordi han ikke har andre end Stef. De to drenge begiver sig på en rejse tværs gennem Danmark, for de har hørt at Sverige er en sikker zone. Undervejs møder de pigen Popsy som hurtigt bliver en del af deres lille familie. De Gale kan ses som en parallel til flygtningekrisen da det vores tre hovedpersoner gennemgår med indkvarteringer mod deres vilje, en verden hvor den stærkeste overlever og fratagelse af egen identitet er ubehageligt genkendeligt. Historien i sig selv er nervepirrende, rå, spændende og kraftfuld som kun historier hvor unge menneskers håb smadres mod verdens ligegyldighed. Tegnestilen understøtter historien fantastisk og tegner Mikkel Sommer fanger krisen vores hovedpersoner udsættes for perfekt med en blød streg, afdæmpede effekter og en farvepalette der med sin beige, blå, sort og rød sætter historiens vold på en spids der holder læseren på kanten af sædet til sidste side er vendt.

Jeg giver historien 4/5 ⭐️ og tegnestilen 5/5 ✏️
Andre bøger med 4 stjerner