Instapost – Anmeldelse: Elastik (Bog)

43252726_273147586866652_1498991217491312640_n

📖: Elastik 📖: Roman Gladiator 📖: 2018

Alice er lykkelig. Eller, det tror hun ihvertfald at hun er, for hun har jo Simon og et sted at bo og et liv hun ikke hader, og det er jo meget godt? Men så møder hun Matilde, og alt bliver anerledes.

📚

Elastik er brandet som en skæv kærlighedshistorie, men jeg vil hellere kalde den en eksistensroman, for selvom Alice søger og søger efter eksterne ting der kan definere hende, bliver hun ved med at støde ind i det samme problem, for inderst inde har du kun dig selv. Historien fortælles ukronologisk, men det hele starter alligevel da Alices kæreste Simon flytter til udlandet i en periode for at arbejde, og Alice pludselig er alene for første gang som voksen. Et ben i den gamle lejlighed, et ben i den nye, fanget mellem nyt og gammelt, fastfrosset i nutiden uden at kunne overskue den fremtid der venter. På arbejde møder hun Matilde som Alice med det samme drages af og som hun er lige dele forelsket, frastødt og fuldstændig fascineret af. Matilde og hendes mand bliver bogens andet centrale par, og Alice forsøger at spille bold med Matilde, selvom den bliver ved med at ryge af banen. Elastik er en historie der føles som et barn der klæder sig ud i voksent tøj. Alice kæmper og kæmper, nok mest mod sig selv og igennem tekstens fængende, præcise og poetiske sprog udfolder historien sig i et både hurtigt og eftertænksomt tempo for Alice er fuldstændig i sine følelser vold og handler uden hverken interesse eller forståelse for konsekvenserne af hvad hun gør, lidt som en Bamse figur der også drikker øl. Elastik anbefales til alle der kan lide historier der river dig med, hvor du får et puslespil der skal lægges og hvor vores hovedperson er helt begravet i egen navle.

Jeg giver historien 3/5 ⭐️ og 2/5 🌈
Andre bøger med 3 stjerner