Instapost – Anmeldelse: Telefontesten (Bog)

Telefontesten
📖: Telefontesten // 📖: Vild Maskine // 📖: 2018

Rebekka er 17, og føler sig helt forkert for hendes bryster er for store, hendes krop er helt forkert og som den eneste i venindegruppen er hun stadig jomfru. 📚 Jeg åbnede Telefontesten fordi jeg ikke kunne sove, og regnede med at læse et kapitel eller to, men lige pludselig havde jeg slugt hele bogen. Rebekka er en kæmpe fornøjelse af en hovedperson. Hun er sød, kærlig, sårbar og sindsygt usikker på den allerbedste teenagemåde. Sammen med veninderne Sofie og Emilie forsøger hun at navigere gymnasiet, få opmærksomhed fra søde Jonas, være sig selv i hendes familie og også være en god storesøster for hendes lillebror. Historien præsentere ægte problemer i et højt tempo uden at noget føles forhastet, med en klar respekt, forståelse og indlevelse i ungdommen. Mændene i historien er skæve, fejlagtige og har fuldstændig manglende forståelse for kontekst, men de er også ægte med gode hjerter og fra forfatteren ville det have været så nemt med unødvendigt drama og overskredne grænser, men det sker aldrig for historien er nok i sig selv. Der præsenteres flere subplots, blandt andet et med lillebror, som ikke færdiggøres, og normalt ville det irritere mig grænseløst, men Telefontesten er det blot naturligt at alt ikke opsamles og bindes med dobbeltknude og sløjfe, for sådan er livet ikke, og sådan skal litteraturen heller ikke være. Telefontesten er ikke en bog der er relevant om 20 år, men det behøver den ikke, for den er sindsygt relevant lige nu og er en ungdomsbog der fungerer i sin samtid, hvilket er en gave uden lige.

Jeg giver bogen 5/5 ⭐️
Andre bøger med 5 stjerner