Tanker om Tove Jansson og særligt breve fra hende.

12826105_263589640639800_1399467600_n

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg er /kæmpe/ fan af Tove Jansson. Jeg er dybt fascineret af hendes univers og hendes måde at se verden på, jeg kampelsker mumitroldene i hendes egen udgave (helst ikke den japanske anime version) og alle de tanker hun har gjort sig som menneske. Jeg græder stadig salte tårer over at chancen for at jeg nogensinde får fingrene i hendes illustrerede udgave af Alice I Eventyrland er noget lig nul.

I sommers fik jeg tykket mig igennem en del af bogen “Brev från Tove Jansson”, der er en samling af de breve hun skrev til flere forskellige mennesker i hendes liv. (Priser mig stille og roligt lykkelig for at hun var svensketalende finne, så jeg trods alt kan forstå en 80-90% af hendes original skriblerier)

Har på mange måder følelsen af at jeg kun lige er begyndt min kærlighedsaffære til Jansson, men jeg er sikker på at den ikke stilner af efter at have læst hendes værk Billedhuggerens Datter.

Hvis nogen er interesseret i en mere letfordøjelig fortælling om Janssons liv, da der desværre er udgivet pinligt lidt med hende på dansk, kan du finde en fantastisk dokumentar om hende på youtube, lavet af BBC.

One thought on “Tanker om Tove Jansson og særligt breve fra hende.

Skriv et svar

