Anmeldelse: Mænd uden kvinder (Bog)

13671844_1002147263215805_444891781_n

Forfatter: Haruki Murakami
Udgivelsesår: 2015
Forlag: Klim

“Mænd uden kvinder” er en stærk novellesamling af Haruki Murakami, der handler om den hårde og svære kærlighed, der af og til rammer et menneske.” (Saxo)

Murakami er for mig et lidt sjovt forfatterskab, da den anden rigtige kæreste jeg nogensinde havde sendte mig en af hans bøger med posten til låns. Bogen blev både et symbol på at han godt kunne lide mig, men også et løfte om at vi skulle ses en gang da han boede på Sjælland mens jeg boede på den jyske hede ved Silkeborg.

Jeg har ikke den store kendskab til Murakamis bøger, men jeg føler mig alligevel fuldstændig hjemme i hans univers. Murakami er melankolsk, eftertænksom, snu og vanvittigt dygtig til at male et billede og skabe hele personer der føles virkelige da de får lov til at være uperfekte og reagere uden at skulle være pæne eller opfylde et moralkodeks. De får bare lov at være. I denne bog var det særligt den første fortælling der rørte mig, de stille samtaler der aldrig blev talt, hovedpersonens behov for at /vide/, smerten der fulgte med og trangen til ofte at forsvinde fra alle dele af sig selv.

Vil jeg anbefale den? Ja, men kun til læsere der er interesseret i melankoli og nostalgi efter noget der måske aldrig har været der. Som de siger i (500) days of this summer;

“This is a story of boy meets girl, but you should know up front. This is not a love story.”

♥ ♥ ♥ ♡ ♡

Skriv et svar

