Anmeldelse: Historien om A.J Firkys liv (Bog)

12093454_1534669096824210_2087371732_n

Forfatter: Gabrielle Zecin
Udgivelsesår: 2015
Forlag: Lindhardt og Ringhof

“Boghandleren A. J. Fikry har ikke haft det let de sidste år. Han er kun 39 år, men har allerede mistet sin kone, og nu forsøger han at erstatte hende med alkohol. Alting skal dog snart vise sig at ændre sig drastisk, da en uventet pakke ankommer til hans butik.

I “Historien om A. J. Fikrys liv” er Fikry ved at have givet op, men 2-årige Maya har brug for en, der kan tage sig af hende, og da hun dukker op kommer alting til at ændre sig.”

Jeg havde hørt meget om “Historien om A.J Firkrys liv” men det var ikke en bog jeg som sådan havde taget stilling til, eller tænkt “Ej, den må jeg læse” om, inden jeg tog den med hjem fra biblioteket.
Jeg er ved at uddannede mig til bibliotekar, og jeg har altid siden jeg var helt lille elsket bøger. Gabrielle Zevin formår at skabe en verden der bevæger sig i grænselandet mellem magi og virkelighed, for måden hun skriver på slugte mig fuldstændig. Hendes karakterer, den gennemtrængende firnurlighed og den konstante kærlighed gør bogen om A.J Firkrys liv til en bog som jeg vil anbefale alle. Må indrømme at jeg græd mig igennem de sidste to kaptiler, hvilket muligvis også kan have noget gøre med at jeg læste den nærmest ud i et.

Vil jeg anbefale den? Ja, ja, ja og ja. Så snart jeg var færdig med den røg den direkte ind til min bedste veninde som lige var blevet færdig med “En mand der hedder Ove”. Hun læser normalt ikke særlig meget eller særlig hurtigt, men “Historien om A.J Firkrys liv” blev læst af hende på en enkelt flytur fra Istanbul til Bilund hvor hun var fuldstændig opslugt.

Hvis du mangler en julegave til en bogelsker, anbefaler jeg den her af hele mit hjerte.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Skriv et svar

