Anmeldelse: Red Rising – Rød Opstand (Bog)

11909358_913925138694290_1517234186_n

Forfatter: Pierce Brown
Udgivelsesår: 2015
Forlag: Gyldendal
Givet som gave i forbindelse med Bogbloggertræf 2015

Jorden er død, og Jordens befolkning forsøger nu at gøre Mars beboelig. Darrow er minearbejder og Rød – den laveste kaste i et samfund, hvor befolkningen er delt op i farver. Ligesom de andre minearbejdere har Darrow aldrig set himlen. De arbejder hver eneste dag dybt nede i Mars’ undergrund for at skaffe det grundstof, som skal gøre overfladen beboelig for mennesker.
Men en dag går det op for Darrow, at det hele er en løgn. På Mars’ overflade har de Gyldne i århundreder nydft livet, mens de har holdt de Røde som slaver i undergrunden. DEt får Darrow til at slutte sig til en gruppe af oprørere.
Tiden er inde til Rød Opstand”

Det her lyder muligvis underligt da Red Rising foregår på Mars, men jeg slugte bogen selvom en af mine allerstørste hadeting er med, nemlig riddertiden/middelalderen. Det at jeg har læst bogen til ende, og nød den undervejs på trods af at den sidste halvdel rent teknologisk og handlingsmæssigt foregår i en middelalderlignende verden. Jeg har ikke engang set andet end første sæson af Game of Thrones da alt der ikke foregår hos Danereys for mig er totalt uinteressant.

Red Rising er et fangende og sindsygt spændende univers. Vores hovedperson Darrow er barn af et altomgribende kastesystem som påvirker alle, store som små i historien. Der er dem der accepterer deres plads og dem der kæmper imod, de accepterende, de reflekterede og de der har valgt at være ignorante. Red Rising giver mig på mange måder associationer til  Lord of the flies og Battle Royal, hvilket kun gør historien bedre.
Jeg glæder mig voldsomt meget til at læse den næste bog i serien, da kampen om Mars og universet efter sidste vendte side for alvor er skudt i gang.

Vil jeg anbefale den? Ja, overvejer at købe en udgave af bogen til min lillebror som en fødselsdagsgave, selvom han fylder 20 og aldrig har været en bogorm, da jeg tror på at Red Rising vil kunne rive selv den mest modvillige læser med.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Skriv et svar

