Anmeldelse: Den stjålne sten (Bog)

12064097_10208171680309563_15766215_nForfatter: Josefine Ottesen
Udgivelsesår: 2000
Forlag: Sesam

“Da den hellige Fredssten bliver stjålet fra det lille samfund ved Grønnesøen varsler det ikke godt for fremtiden. Ufred og mørke tider nærmer sig. Der er kun én ting, der kan genoprette freden blandt trunter, gnomer, stjernesamlere og træspringere: Fredsstenen må findes og bringes tilbage.
Den lille trunte, Pil, bliver sendt ud på en lang og farefuld færd sammen med den skræppende og kæphøje allike Olli. De rejser gennem Mørkeskoven, over floden og op i bjergene, hvor den onde troldmand Exu og hans gråulve regerer over slaverne, der hugger ædelstenen frem af bjergenes malm.
Følg Pil og Olli og lysalfen Viola i deres bestræbelser på, at finde Fredsstenen og redde deres venner fra afgrundens dyb!”

Den stjålne sten og de efterfølgende tre bøger i “Historierne om Grønnesø” er af en mine yndlings bøger fra min barndom. Jeg knuselskede Pil, den lille trunte med det store hjerte og temperament som turde være sig selv, også når det var svært. Josefine Ottesen er efter min mening en af de bedste forfattere i Danmark, og sammen med Roselil er Pil en af de karakterer hun kan være mest stolt af. Jeg har gennem årene opkøbt og gemt flere kopier af historien, da jeg vil være sikker på at jeg kan læse den enten for mine egne eller mine venners børn.

Vil jeg anbefale den? 110%, både som en højtlæsning men også som en af de første længere bøger et barn selv kan læse. Jeg har været omkring de 10 år da jeg læste den selv første gang, og der er på ingen måde gået nogen skår af mig. Tilgengæld vil jeg dog anbefale alle at i forsøger at finde udgaven der er illustreret af Bente Bech da de to genudgivelser er decideret grimme og sjælsløse i forhold til. Pil er ikke og skal ikke være Hollywood smuk (Sorry not sorry)

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

One thought on “Anmeldelse: Den stjålne sten (Bog)

  1. De er så gode de bøger, elsker både dem og Roselil, og har lige som dig fået læst dem op som lille, og det har været nogle af de første bøger jeg læste selv 🙂 og kan desuden kun give dig ret, Josefine Ottesen er en fantastisk forfatter 🙂

    Like

Skriv et svar

