Anmeldelse: The Circle (Bog)

12076880_10208171678509518_558066884_n

Forfatter: Dave Eggers
Udgivelsesår: 2015
Forlag: People’s Press
– Gave fra Plusbog i forbindelse med Bogbloggertræf 2015.

“Da Mae bliver ansat i firmaet The Circle, det mest magtfulde internetselskab i verden, tror hun, at hun har fået sit livs chance. Hun er mere begejstret, da hun bliver vist rundt i The Circles imponerende kontorlandskaber af glas, campusområdet og kollegieværelserne for dem, der ender med aldrig at gå hjem. Hun er fascineret af firmaets dynamik, forført af den ultimative fællesskabsånd og visionen om, at alle er forbundne og online 24/7.
Ikke engang da Maes liv uden for The Circle og forholdet til forældrene og ekskæresten Mercer svinder mere og mere ind, og Maes egen rolle i virksomheden bliver mere og mere.. offentlig, aftager hendes begejstring.
Det, der begynder som en fængslende historie om en ung idealistisk kvinde med ambitioner, forvandles til en højaktuel og tænkevækkende thriller om personlig integritet og demokrati.”

The Circle er den første af bøgerne fra Bogbloggertræf som jeg læste, da jeg med det samme kun se på den at det skulle være os to. Jeg elsker historier der handler om mennesker og teknologi, som i måske har kunne fornemme på nogen af mine tidligere anmeldelse (F.eks i min anmeldelse af Ready Player One – Spillet om Oasis og Idolernes By).
The Circle var en vildt spændende bog at læse, og jeg måtte endnu tage enkelte pauser undervejs for at tænke over de problematikker der bliver behandlet i bogen.

Som bibliotekar beskæftiger jeg mig overraskende meget med offentlighed, privatliv og data så det var rigtig spændende at læse en bog hvor der bliver skabt en verden hvor privatlivet ikke eksisterer længere.

Dave Eggers skriver fantastisk, og selvom han arbejder med noget så følsomt som f.eks. transparens og politik følte jeg ikke på noget tidspunkt at han havde en dagsorden han ville trække ned over hovedet på mig hvilket var skønt!

Den var desværre et stykke i midten hvor jeg var ved at miste interessen for historien, men nu hvor jeg har læst den færdig er jeg glad for at tempoet i historien og Meas evne til at forstå hvad der foregår ikke var i fuldt gear hele vejen igennem.

Vil jeg anbefale bogen? Ja. Må faktisk indrømme at den, så snart jeg var færdig med den, fandt vej direkte ind til min rumbo Mathias computerbord. Chancen for at han læser den er desværre ikke særlig høj, men The Circle er en rigtig god og velskrevet bog som klart er tiden værd.

♥ ♥ ♥ ♥ ♡

2 thoughts on “Anmeldelse: The Circle (Bog)

Skriv et svar

