Anmeldelse: Stålhjerte (Bog)

12104959_980219698705102_971830549_n

Forfatter: Brandon Sanderson
Udgivelsesår: 2015
Forlag: DreamLitt
Givet som gave fra Dreamlitt i forbindelse med Bogbloggertræf 2015

I en nær fremtid har nogle mennesker fået særlige evner. De er forvandlet til episke, som styrer verden med hård hånd. Det tidligere Chicago er henlagt i evigt mørke og regeres hensynløst af en af de mest magtfulde episke i verden, Stålhjerte.
En lille gruppe frihedskæmpere nægter dog at underlægge sig de episkes styre og forsøger at udkæmpe en næsten umulig kamp mod overmagten. Da den unge David slutter sig til “Fortroppperne” ændres magtbalancen, for David bærer på en hemmelighed, der kan være med til at styrte Stålhjertes regime.”

Det er utroligt sjældent at en dystopisk novelle er “original” på nogen måde, men det er Stålhjerte, den første bog i “Fortropperne” serien. Universet er gennemtænkt på en måde du sjældent møder i den her genre, personerne er interessante og veludviklede, tempoet er hæsblæsende uden at du bliver stakåndet. Jeg må indrømme at jeg knuselsker hele konceptet med episke, og at jeg på ingen måde kan vente med at læse den næste bog i serien (Spoiler, jeg har allerede slugt bog to).
Historien formår endnu at undgå et af mine allerstørste hade elementer, nemlig kærligheds trekanten selvom der er flere romantiske subplots.
David, vores hovedperson, er troværdig og solid på en måde kun dygtige forfattere kan lave deres karakterer.

Vil jeg anbefale den? Ja, ja, ja og ja. Stålhjerte er uden tvivl en bog der kommer til at rejse meget imellem mine venner, da jeg vil prøve at få så mange af dem som muligt til at læse bogen.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

3 thoughts on “Anmeldelse: Stålhjerte (Bog)

Skriv et svar

