Anmeldelse: En mand der hedder Ove (Bog)

11379107_828167947297872_1658333908_nForfatter: Fredrik Backman
Udgivelsesår: 2012
Forlag: People’s Press

“Ove er 59 år. Han kører Saab. Folk kalder ham “bitter” og “en nabos værste marereidt”. Men Ove er for helvede ikke bitter, bare fordi han ikke smiler fra morgen til aften!
Der er heller ikke meget at grine af, når Ove hver morgen står tidligt op og går en inspektionsrunde i kvarteret.
Flytter cykler, rusker i låste døre og kvalitetstjekker naboernes affaldssortering i skralderummet.

Men under huden på den rigide regelrytter findes en historie og en sorg. Og den novemberdag, hvor temperamentsfulde persiske Parvaneh og hendes længe, milde mand baglæns parallelparkerer oven i Oves postkasse, bliver begyndelsen på en morsom og rørende fortælling. Om værdien af kvalitetsværktøj og unvetet venskab, om selvmordsforsøg og gammel kærlighed, herreløse katte og kunsten at bakke med en anhænger. Og som kommer til at forandre en mand og en boligforening fra gruden”.

Jeg må indrømme at jeg ikke var heeelt solgt da Boghjørnet skubbede den her bog i armene på mig og sagde at jeg SKULLE!1! læse den, men nøj hvor havde hun ret.
Jeg haaaaadede Ove i de først par kapitler men åh hvor er det en historie om et menneske og om hvad det er at være menneske. Er så glad for at jeg endte med at læse den her bog, og sad faktisk og irriterede en af mine rumboer med adskellige passager i bogen da han blev nød til “liiiiige at høre det her næste stykke”.

Vil jeg anbefale den? Ja ja ja ja. Læs den og jeg er 99% sikker på at du ikke vil fortryde det!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Skriv et svar

