Anmeldelse: Paper Towns (Bog)

11327075_441403736021819_1900681390_nForfatter: John Green
Udgivelsesår: 2014
Forlag: Høst & Søn

“Barndomsvennerne Quentin og Margo går på samme high school, men er vokset fra hinanden. Den nørdede Q følger fascineret fra sidelinjen den gådefulde, smukke Margo, som flirter rundt med de populære elever på skolen. Men hun bliver først et mysterium, da hun en tilfældig aften kravler ind gennem Qs vindue og tilbage i hans liv – med planer om en hævnaktion mod alle der nogensinde har såret hende. Efter deres eskapadenat forsvinder Margo, og Q og hans venner dropper eksamenslæsningen for at finde hende, død eller levende.”

Mit kendskab til John Green er måske lidt anderledes end de fleste andre danskeres, da jeg første gang lærte ham at kende igennem den Youtube kanal han har med sin bror, Vlogbrothers så jeg er kommet lidt bagvendt ind i John Greens forfatterskab. Min bror og jeg læste de første par kapitler højt af Looking for Alaska en sommer, men vi blev aldrig færdig med den. Derefter læste jeg The Fault in our Stars mange år efter da jeg lånte den af Astrid, blev så rørt af den at jeg endte med at læse den færdig i Sascha og Kennys lejlighed og sad og græd på deres sofa da The Fault in our Stars var så medrivende en læseoplevelse.

Paper Towns kommer ikke heelt op på det niveau, haha, men det er en rigtig god bog alligevel. Grinte flere gange i løbet af bogen, særligt over samlingen af sorte julemænd og karakterne virkede ikke uvirkelige eller som små voksne i teenagekroppe selvom det var en ungdomsbog. Jeg var også rigtig glad for hvordan bogen arbejder med Manic Pixie Girl tropet, men det vil jeg ikke komme for meget ind på da jeg selv synes du skal læse bogen.

Vil jeg anbefale den? Ja, synes det var en rigtig fin bog og jeg elsker road trip delen af historien. Det er en god sommerbog og jeg tror jeg vil se om jeg kan få den listet hen i min søsters taske hvis vi skal på ferie sammen i år.

I forhold til filmen er jeg ikke suuper begejstret over traileren, den virker ikke voldsomt spændende, eller ligeså god som traileren for “Perks of being a wallflower” men jeg tror at filmen vil være fin til en pigeaften!

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )