Anmeldelse: Billedhuggerens Datter (Bog)

image

 

Forfatter: Tove Jansson

Udgivelsesår: 2014

Forlag: Gyldendal

“Tove Jansson inviterer dig med på en rejse, du ikke kan sige nej til. En nostalgisk oplevelse og en rundtur i en hverdag set fra børneperspektiv. En hverdag der er mere spændende og mere skræmmende end verdenen set fra et voksenperspektiv. “Billedhuggerens datter” er Tove Jansson. Tove voksede op i et kunstnerhjem i Helsingfors. Med en far, som var billedhugger og med regler og kunstnerkaos, som rammerne for hendes hverdag.”

Jeg så for et stykke tid siden en dokumentar og Tove Jansson som jeg fandt rigtig spændende. Der er nogengange hvor jeg virkelig kan elske en forfatters forfatterskab, men ikke deres personlighed. Det er heldigvis ikke tilfældet med Jansson, hun skriver levende, engagerende og jeg hapsede den som chips med dip.

En af mine yndlings historier/kapitler er kapitlet med sølvstenen. Blev nød til at lægge bogen lidt væk bagefter og bare sidde og tænke lidt da jeg var færdig med lige netop den del hendes barndomserindringer.

Bogen var et rigtig dejligt indblik ind i Janssons verden, som jeg på rigtig mange måder slet ikke kunne relatere til, hvilket gjorde bogen det mere magisk for mig.

Vil jeg anbefale den? Ikke til alle, men der er flere af mine venner som jeg har tænkt mig enten at læse højt for eller “tvinge” dem til selv at læse den.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Skriv et svar

