Anmeldelse: Mumitrolden – De tre sidste romaner (Bog)

KSHDK - 4

Forfatter: Tove Jansson
Udgivelsesår: 2014
Forlag: Carlsen

Denne bog indeholder hele tre Mumi historier, alle tre skrevet af Tove Jansson. Historierne er Det usynlige barn, Mumifar og havet og Sent i November.

Mumitroldenes univers har et helt særligt plads i mit univers, og bogen er faktisk den første vi har set på bloggen som jeg rent faktisk ejer. Jeg købte den i forbindelse med “Danmark Læser” kampagnen fra Kulturstyrelsen i Arnold Busk og nøj hvor jeg stod længe og overvejede om jeg havde brug for/råd til en mumibog. Den endte dog med at komme med hjem. Egentlig vil jeg ikke snakke så meget om selve historierne indeni, for det er svært at beskrive Janssons univers og endnu sværere at forstå det hvis ens eneste kendskab til Mumidalene kommer igennem det show der kørte på TV2 i en periode. Måske tager jeg dem en af gangen på et andet godt tidspunkt Mumi er melankolsk, nostalgisk, trivielt, eksetenstentilt, ligeså stærkt som en orkan og samtidigt ligeså skrøbeligt og fint som det tyndeste mosaik. Har nogen af jer noget forhold til Mumi universet??

Skriv et svar

