Anmeldelse/debat: Kunsten at være kvinde (Bog)

KSHDK - 1

Forfatter: Caitlin Moran

udgivelsesår : 2011

Jeg må være ærlig og indrømme at jeg, selvom jeg godt ved jeg burde, aldrig rigtig har taget stilling til Caitlin Morans forfatterskab selvom mange bogblogs og vloggers har anbefalet den!

Endte dog med at låne den på biblioteket i forgårs efter en anbefaling min kæreste Astrid kom med for lang tid siden.

Mine meninger om bogen strider i mange forskellig retninger. Jeg tror primært det har noget at gære med hvilket forventninger jeg har haft. På forsiden af den danske udgave kalder Weekend avisen bogen for en feministisk bibel, og jeg er efter en del smsen med Astrid og selvransagelse kommet frem til at det er det der har ødelagt oplevelsen for mig.

Jeg forventede en godt gennemtænkt bog med råd og empati og det er slet slet ikke det “Kunsten at være kvinde” handler om. Faktisk vil jeg mest kalde det historien om en tragisk Bridget Jones, også selvom Caitlin selvfølgelig er virkelig.

Havde igennem bogen egentlig mest bare ondt af hende og over de problematikker hende og hendes omgangskreds har. Jeg får også stærke associationer til Agnes fra Kære Dødsbog som sidder ulykkelig i nattøj og spiser remoulader madder.

Jeg blev igennem bogen flere gange direkte provokeret og irriteret over den måde Caitlin omtalte sig selv og sine medmennesker.

Alligevel er det ikke hverken den dårligste eller mest forfærdeligste bog jeg har læst. Jeg kan sagtens forestille mig at andre vil få noget ud af at læse den, men den primære følelse jeg sidder tilbage med efter endt læsning kan vidst bedst beskrives som medlidenhed og tristhed over det verdenssyn der bliver præsenteret.

Hvad synes I?

❤ ❤ ❤ ♡ ♡

One thought on “Anmeldelse/debat: Kunsten at være kvinde (Bog)

Skriv et svar

